Godt at vide om forskning (2013)
1. Forskning Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling
Der foregår en del forskningsaktivitet på afdelingen der huser såvel klinisk forskning indenfor både obstetrik og gynækologi, grundforskning, laboratorie-/dyreforsøg og epidemiologisk forskning. Der er ca. ti fuldtidsforskere for tiden og flere der har projekter ved siden af det kliniske arbejde. Der er således mange forskellige aspekter af forskningsmiløet tilstede, så der skulle være rig mulighed for at blive inspireret til selv at komme i gang. En oversigt over "Hvem der laver hvad aktuelt " ses som appendiks, der revideres løbende. Hos Jonna Hemmingsen, som er Bent Ottesens sekretær findes der en mappe der hedder "Forskning", hvor alle gældende retningslinier, instrukser og bekendtgørelser forefindes. Fx "Bekendtgørelse om information og samtykke ved inddragelse af forsøgspersoner i biomedicinske forskningsobjekter", ".Retningslinier for forskere og de videnskabsetiske komiteer." "Vejledning om anmeldelse til datatilsynet"
Der er pc-adgang på reservelægekontoret, i sekretariatet og efter aftale med den daglige bruger på et af afdelingens phd-kontorer med henblik på at foretage litteratursøgning mv. Husk ikke at pille ved pc'ens opsætning, idet de danner det daglige arbejdsredskab for andre! Der er adgang til software-programmer som SAS-statistikpakken på afdelingen. '
2. Om dyreforsøg / laboratorieforskning
Forskning der indebærer anvendelse af laboratoriefaciliteter er henlagt til Klinisk Forskningsenheds laboratorium, afsnit 441. De mest almindeligt nødvendige laboratorie-faciliteter er tilgængelige her.
Daglig leder er cand. scient. Jesper Eugen-Olsen, e-mail: jeo@biobase.dk
Gynækologisk Afdeling råder over en række myografer til brug ved in-vitro undersøgelser af karfunktion.
Gennemførsel af forsøg der indebærer anvendelse af forsøgsdyr kræver at man har en licens eller man kan arbejde under supervision af en som har licens. Licens kan erhverves ved at gennemgå en række kurser, som bl.a. arrangeres af Afdeling for Eksperimentel Medicin på Panum. I øjeblikket har Bent Ottesen en licens. Lovgivningen er for få år siden revideret, således at man foruden at have en licens også skal ansøge om tilladelse til hvert enkelt projekt. Ansøgningsformularer fås hos Dyreforsøgstilsynet. Afdeling for Eksperimentel Medicin på Panum rådgiver gerne ved udarbejdelse af ansøgning (dyrlægerne Henrik Bo Svendsen og HJ Skovgaard)
Aflivning af forsøgsdyr (f.eks. mhp udtagelse af organer til nærmere undersøgelser) uden forudgående intervention (kirurgisk indgreb, medicinsk behandling eller lign.) anses ikke for dyreforsøg og kræver ikke forudgående tilladelse.
Fra 2002 forventes det at alle nye medhjælpere, der skal arbejde under en andens tilladelse, skal gennemgå et kursus på 30 lektioner, arrangeret af Afdeling for Eksperimentel Medicin, inden de begynder at assistere ved dyreforsøgene.
Forbruget af forsøgsdyr skal protokolleres. Spørg Laborant Merethe Jørgensen, Fertilitetsklinikken.
Bestilling af forsøgsdyr sker hos dyrestalden på Panum, hvor dyrene også er opstaldet indtil brug. Bestilling sker ved henvendelse telefonisk eller e-mail . Ved afregning opgives kontonr. 21000, Bent Ottesen.
Adresser:
DYREFORSØGSTILSYNET, Slotsholmsgade 10., 1216 København K, Tlf.: 33 92 28 84
Fax: 33 92 26 52.
Afdeling for Eksperimentel Medicin, Panum Instituttet, Københavns Universitet.
Dyrestalden. Tlf.: 35 32 73 55
Formand for korttids-forsøgsafsnit: Mona Slangerup Tlf.: 35 32 73 70, e-mail: mona@expmed.ku.dk
3. Forskningsmøder
Der afholdes for tiden et kort frokostmøde alle onsdage kl. 11.30 i afdelingens konferencerum primært for de phd-studerende, forskningsstipendiater, forskningssygeplejersker og andre forskningsaktive. Her bliver mindre dagligdagsproblemer diskuteret, og evt. "fif" bliver udvekslet. Prøvefordrag holdes også i denne sammenhæng.
Planen er at enkelte fredage ved afdelingens morgenkonferencer skal indeholder en opdatering af de enkelte projekter ved afdelingen.
En gang om året holdes "Schæffergårdsmøde", et møde hvor alle afdelingens projekter fremlægges for alle personalegrupper.
4. Forskningsenheden, Hvidovre Hospital
Klinisk forskningsenhed byder på råd og vejledning vedrørende planlægning, gennemførelse og opgørelse af forskningsprojekter. Henvendelse sker til Forskningschef Kim Krogsgaard, der enten selv rådgiver eller henviser til anden ekspertise. I et vist omfang er der mulighed for statistisk assistance ved konkrete problemstillinger. Flere oplysninger findes på Intranettet, eller i mappen hos Jonna.
Ledelse: Forskningschef Kim Krogsgaard, dr med. Email: kim.krogsgaard@hh.hosp.dk
6. Bibliotek/Litteratur
Hvidovre Hospital råder over et sundhedsfagligt bibliotek. Bestillingssedler til Dnlb findes her, og artikler kan således rekvireres gennem Hvidovre Hospital.
Bibliotekar Berit Lerche kan kontaktes på lokalnr. 2490
Litteratursøgning foretages vanligvis via PubMed. Enkelte tidsskrifter har lagt deres artikler frit tilgængelige online. Free Medical Journal er en oversigt over de frit tilgængelige tidsskrifter og deres "impact factor". Herunder relevante links:
Advanced Pub Med
Danmarks natur og lægevidenskabelige bibliotek (Dnlb).
Online journals og impact factor:
Vejledning for opsætning af manuskript fra forskellige tidsskrifter.
7. Kurser
Hvidovre Hospital afholder interne kurser, der har interesse for forskningsinteresserede, såsom grundlæggende forskningsmetodik og kurser i anvendelsen af power-point-præsentationsprogrammet. Kurserne er gratis for ansatte ved Hvidovre Hospital. Kursuskatalog findes hos Jonna.
Kurser ved Københavns Universitet afholdes primært for Phd studerende, men andre har adgang såfremt der er ledige pladser. Der er en kursusafgift knyttet til de enkelte kurser. Man kan læse nærmere på kurserne på Universitetets hjemmeside. Se under phd.studium.
Herudover kan der være relevante kurser i på DSOG´s hjemmeside.
8. Kliniske assistentstillinger mv.
Både stillinger som klinisk assistent og stipendier kan søges ved Københavns Universitet, der har opslag herom 2x årligt. H:S forskningsfond har ansøgningsfrist i november måned, også her kan der søges midler til løn og studieafgift. Opslag herom på afdelingen. På dadlnet findes fondskalenderen, hvor alle tilgængelige fonde er listet. Før indsendelse af ansøgninger om stipendier, klinisk assistentstillinger m.v. skal projektet i god tid inden afleveringsfristen diskuteres med og godkendes af vejlederen, afdelingens professor og administrerende overlæge. Det er en god ide at vedlægge en anbefaling fra vejlederen/professoren, eller at søge i vejlederens navn om fx. løn til et specifik phd.projekt.
9. Ph.d-studiet ved Københavns Universitet
Et ph.d.-studium er normalt treårigt, hvortil man søger om optagelse (immatrikulation) ved Universitetet. Ansøgningsskema og vejledning ligger på Internettet. Man skal have finansieringen på plads inden man kan blive optaget. Universitetsafgiften er pt. 40.000,00 dkr. årligt. Ph.d.-kurserne er herefter gratis. Man skal have godkendt sin relevante kursusplan ved studiestart, og phd kurserne forventes at fylde sv.t. ca. ½ års studietid (min.200 t). Man skal mindst have én Universitetstilknyttet vejleder, og en projektvejleder, herudover kan man have andre vejledere knyttet til projektet. Et godt forløb afhænger meget af valg af de rigtige vejledere, og gerne flere, da disse kan supplere hinanden.
www.sund.ku.dk/phd
10. Udformning af en protokol
En protokol skal normalt højest fylde fem sider, og indeholde følgende delafsnit
- Forside: Titel, deltagere, kontaktadresse, dato for seneste revision
- Baggrund: Kort litteraturgennemgang af den evidens der ligger til grund for undersøgelsen. Undersøgelsens relevans. Lægge op til formålet.
- Formålet: Konkret og realistisk formulering af undersøgelsens formål og gennemførlighed.
- Materiale og metode: Afhængig af type af undersøgelse gøres her rede for selve det materiale man har til sin rådighed eller forventer at have, samt de redskaber man vil benytte sig af, herunder evt. randomiseringstype, inklusionskriterier og eksklusionskriterier, apparatur og firmanavne, type af epidemiologisk design.
- Statistik: Hvilke metoder er relevante til at analysere formålet. Er der planlagt statistisk assistance. Evt. styrkeberegning skal indgå her.
- Etik: Videnskabelige undersøgelser, som involverer mennesker, skal planlægges og udføres i overensstemmelse med Helsinki-deklarationen. Disse regler samt skema til anmeldelse af protokollen til den regionale etiske komité kan ses og hentes fra hjemmesiden. Der er udgivet en vejledning af de videnskabsetiske komiteer i bogform: "Vejledning om biomedicinske forsøg." Denne kan læses online eller bestilles på ovenstående adresse under "publikationer" eller ses hos Jonna. Undersøgelsen må først starte, når etisk komité har godkendt protokollen. Ved forsøg med både godkendte og ikke godkendte lægemidler skal undersøgelsen desuden på et særligt skema anmeldes til - og godkendes af - Sundhedsstyrelsens lægemiddelafdeling.
- Projektansvarige: Afdeling og den projektansvarlige person.
Sikkerhedsregler: Opbevaring af data, evt. prøvemateriale.
- Økonomi: Budget. Hvorledes søges udgifterne dækket- evt. flere kilder. Se også vejledning fra videnskabsetisk komitee.
- Tidsplan: Overskuelig og realistisk ( Ca. 1/3 planlægning, 1/3 dataindsamling, 1/3 skrivning)
- Deltagere: Hvem er projektets daglige leder og "hvem gør hvad"
- Samarbejde med ikke-lægelige instanser: Fx medicinalfirmaer, interesseområder og uhindret publikationsret.
- Publikationer: Planlagte publikationer med forfatter-rækkefølge
- Referenceliste
- Appendix: Lægmandsprotokol, patientinformation, tilladelse fra datatilsynet
Endelig godkendelse
Den endelige godkendelse af et projekt sker ved en af afdelingens overlæger, der herefter orienterer Afdelingsledelsen/professoren. Det påhviler projektets ansvarlige at sørge for, at afdelingens oversygeplejersker, overjordemoderen og den ledende lægesekretær modtager en kopi af protokollen, og at et eksemplar sættes i protokolsamlingen hos Jonna.
Der skal udarbejdes en kortfattet information til sygeplejerskerne ved sengeafdelingerne og til afdelingens sekretærer samt det øvrige personale:
- Baggrund
- Formål
- Patientmateriale
- Hvad indebærer undersøgelsen for patienten?
- Hvad indebærer undersøgelsen for sengeafdelingens sygeplejersker?
- Hvad indebærer undersøgelsen for det øvrige personale?
Denne information udleveres normalt til det involverede personale ved et møde, hvor de informeres om undersøgelsen.
11. Om registrering og opbevaring af data
Generelt:
resultater m.v. samles i en separat folder eller mappe
resultater skal opbevares på afdelingen i fem år (efter GCP-reglerne i de europæiske fællesskaber skal originale data opbevares i 15 år). Eventuelt kan deltagerne selv have kopier af materialet derhjemme. Data opbevares hos Jonna.
alle deltagere (forfattere) er medansvarlige for, at reglerne for registrering, opbevaring og bearbejdning af forsøgsresultaterne sker forsvarligt efter nedennævnte regler.
Forløbsbilag (resultatbilag):
enkle og overskuelige forløbsbilag skal udarbejdes før projektet går i gang
forløbsbilagene skal altid tydeligt signeres og dateres, når data er påført og
skal, når det er muligt, indeholde originale rådata i let tilgængelig form.
de enkelte forløbsbilag (data) skal kunne identificeres i tabeller og figurudkast.
Beregningsbilag:
skal gemmes sammen med forløbsbilag (resultatbilag)
og de anvendte statistiske tests skal tydelig fremgå af beregningsbilagene.
12. Publikation
At være forfatter, kræver at man har deltaget aktivt i planlægning/ design, dataindsamling, analysen eller den skriftlige udformning af publikationen. Forfatterrækkefølge skal aftales, respekteres af alle, og en separat erklæring underskrives samtlige forfattere. Bidrag som ikke opfylder reglerne for forfatterskab nævnes under "acknowledgement".
Om forfatterskab
Det er vigtigt at afdelingen altid bliver kaldt det samme:
På dansk er navnet:
Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling
H:S Hvidovre Hospital
Kettegård Allé 30
2650 Hvidovre
På engelsk:
Department of Obstetrics and Gynaecology
H:S Hvidovre Hospital, University of Copenhagen
Kettegård Allé 30
DK-2650 Hvidovre
Denmark.
Alle artikler, abstracts/posters skal være godkendt af den ansvarlige overlæge, før de kan udgå fra afdelingen. Foredrag skal ordentligvis præsenteres på et morgenmøde eller et forskningsmøde, før de holdes "uden for huset". Præsentationen skal normalt foretages så tidligt, at der er tid til at foretage evt. ændringer (ex. lysbilleder). Kopi af publicerede artikler, abstracts m.v. afleveres til Jonna. Kopien fremlægges i konferencerummet og indgår i afdelingens samling af publicerede videnskabelige arbejder.
Udarbejdet af: Claudia Stahlberg
Godkendt af Bent Ottesen og NC Nielsen
Gennemset marts 2003 ved Peter Hornnes.
Næste revision 2005
Se også:
Etisk råd
Rådets opbygning, holdning, publikationer, medlemmer mm.
Datatilsynet
Online-anmeldelse af offentlige og private registre i forbindelse med videnskabelig projekter. Lovteksten samt forklaringer tilgængelige. God side.
Her har stået mailadressen på Lars, som var redaktør på denne side. Lars er desværre afgået ved døden.
Du er velkommen til at kontakte Birger eller Benny, vores adresser er på Hovedsiden.
Det betyder også at denne side ikke bliver vedligeholdt, og informationerne på siden kan være forældede.
Find siden via vejledninger
via læge Lars Krag Møller, hvis du har indvendinger eller forslag til udviklingen af aktuelle arbejde lars.bo.krag.moeller@regionh.dk
|