samarbejde mellem Neonatalafsnit og Barselsafsnit - 02-11-2024
Formål
Vejledningen har til formål at beskrive samarbejdet mellem barselsafsnit og neonatalafsnit i forbindelse med de fælles patientforløb, hvor barn er indlagt på neonatalafsnit og mor er indlagt på barselsafsnit
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
personalet i gynækologisk obstetrisk afdeling og neonatalafsnit 427
Tilbage til top
Definitioner
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Kriterier for overflytning fra Neonatalafsnit til Barselsafsnit:
- Barnet skal veje minimum 2000 g
- Præmature børn med GA < 35 uger indlægges 1. levedøgn på neonatalafsnittet
- Præmature børn med fra GA 34+0 kan i 2. levedøgn flyttes til Barselsafsnit såfremt de opfylder nedenstående kriterier
- Børn med IUGR => 30% indlægges 1. levedøgn på neonatalafsnit. Kan overflyttes 2. levedøgn til Barselsafsnit, såfremt de opfylder nedenstående kriterier.
- Børn som får iv- eller peroral antibiotikabehandling skal være indlagt på neonatalafsnit. Disse børn må gerne være på besøg på barselsafsnittet, men pleje og behandling varetages af neonatalafsnittet.
For alle børn gælder det:
- De skal kunne holde varmen og være stabile før de overflyttes til barselsafsnittet.
- Børnene skal konfereres minimum 1 x ugentligt med pædiater
- Ved overflytning af børn fra neonatalafsnit til barselsafsnit stiles der imod at rapporten gives til plejepersonalet på stuen. Dette for at inddrage familien. Er dette ikke muligt, skal rapportering finde sted telefonisk.
Kriterier for børn i lysbehandling:
- Børn i dobbeltlys skal være indlagt på neonatalafsnittet
Børn i enkeltlys kan være indlagt på barselsafsnittet; det gælder også hvis barnet ligger med ovenlys
Koordinering:
Det skal dagligt koordineres mellem afdelingssygeplejerskerne (eller ansvarshavende koordinatorer), hvordan pladssituationen er i begge afsnit, før patienter overflyttes/udskrives til henholdsvis barsel/neonatal. Hverken mor eller barn kan udskrives før neonatalafsnittet og barselsafsnittet har været i dialog om, hvilken plan der giver det mest optimale patientforløb under de givne omstændigheder.
Overflytning:
Det skal tilstræbes at overflytning foregår i dagtid og planlægges under hensynstagen til barnets måltider.
Særlige aftaler vedr. Team sårbare familier(TSF)/Familieambulatorie patienter(FA):
- Daglig opringning fra barselsafsnit til neonatalafsnittets koordinerende telefon 2-3310 angående indlagte mødre som er tilknyttet TSF/FA, hvis børn er indlagt på neonatalafsnittet.
- 2 hverdage i ugen mødes den sundhedsfaglige koordinator fra barselsafsnittet med sygeplejerske fra neonatalafsnittet mhp. overlevering samt status om moderen; herunder oplysning om moderens Team-tilhør og evt. planlagt netværksmøde. Sygeplejerske på neonatalafsnittet varetager den videre dialog med pågældende indlagte barns forældre.
- Under indlæggelsen vil teamansvarlig, primært socialrådgiver fra FA/TSF, sikre gensidig orientering om eventuelle ændringer i socialplan samt koordinering af eventuelle netværksmøder.
Der henvises i øvrigt til gældende samarbejdsaftale.
Operationspatienter med barn/børn på neonatalafsnittet:
Mor skal altid overflyttes fra opvågningen til barselsafsnittet. Det er således plejepersonalet på barsel der har det faglige ansvar for patientens velbefindende.
På barselsafsnittet skal følgende være vurderet og indenfor definerede grænser inden mor kan besøge barnet på neonatalafsnittet:
- Blødning skal være tilladelig
- Smerter skal være udholdelige og mor skal vide, hvad hun skal gøre, hvis hun får tiltagende smerter
- EWS skal være < 3 og der må ikke være enkeltscore > 1
- Hvis mor får iv medicin/infusion skal det tjekkes, at IV adgang fungerer og infusionen løber planmæssigt
- Patienter der er i aktiv behandling med magnesiuminfusion kan gå på neonatalafsnittet, såfremt ovenstående kriterier er opfyldt. Skal dog tilses og vurderes efter 2 timer.
- Eventuelle ordinationer fra fødegangen/opvågningen skal tjekkes og eventuelt iværksættes
Det er altid personalet fra barselsafsnittet der vurderer om mor kan forlade afdelingen for at besøge sit barn på neonatalafsnittet. Hvis plejepersonalet er i tvivl, skal der tages kontakt til obstetrisk læge, som kan vurdere det.
Såfremt det er muligt for plejepersonalet, bør mor følges over på neonatalafsnittet. Ellers kaldes en portør og der ringes til den koordinerende sygeplejeske på neonatalafsnittet på 2-3310.
Hvis mor bliver utilpas mens hun er på neonatalafsnittet skal den ansvarshavende på barselsafsnittet kontaktes på 2-5595.
Barselsstuegang:
- Pædiatrisk stuegang bestilles som tilsyn i Best/ord., dette skal være bestilt senest 9.15.
- Der skal være en indikation + om der er tale om blodprøvesvar og/eller ønske om
Klinisk vurdering.
- Stillingtagen til endelig behov for tilsyn eller papirstuegang foretages af pædiater (Man kan ikke love familierne pædiatrisk stuegang)
- Stuegang foregår så vidt det er muligt tværfagligt, hvor plejepersonale og pædiater går sammen ud til familien på stuen. Hvis dette ikke er muligt, skal der være dialog om de planer der er lagt.
- Med hensyn til arbejdsdeling mellem læge og plejepersonale følges de aftaler der er lavet jf. ’Aftaler om stuegang på barselsafsnittet’ stuegang på barselsgangen.docx. Tilsyn i forbindelse med barselsstuegang dokumenteres med notat i journalen.
Bestilling af blodprøver, diverse undersøgelser og henvisninger på barselsstuegang:
- Blodprøver: Sekretærerne på A03 er behjælpelige med dette i dagtiden på hverdage efter aftale.
- UL af hofter:
- Fødegangens sekretærer sørger for at bestille UL af hofter på de børn, som forventeligt jf. instruks skal have foretaget dette (flerfold-, arvelig disp., UK mm).
- Pædiater har ansvaret for at der bliver bestilt UL af hos de børn hvor pædiater finder klik. Sekretærerne på A03 er behjælpelige med dette i dagtiden på hverdage efter aftale og med oplæg i journalen
- Prænatalt diagnosticeret hydronefrose: Brug VIP-vejledningen: Hydronefrose og andre urologiske anomalier diagnosticeret prænatalt.
- Billeddiagnostiske undersøgelser og henvisninger: Sekretærerne på A03 er behjælpelige med dette i dagtiden på hverdage efter aftale og med oplæg i journalen
- Akutte ordinationer af en hver art skal aftales direkte med den sygeplejerske der passer barnet. Det er et fælles ansvar at prøverne/undersøgelserne bliver bestilt.
Pædiatriske tilsyn:
I tilfælde, hvor tilsyn af barnet ikke kan vente til almindelig barselsstuegang, kontaktes pædiatrisk mellemvagt på tlf. 25821. Akutte ordinationer af en hver art skal aftales direkte med den sygeplejerske der passer barnet. Det er et fælles ansvar at prøverne/undersøgelserne bliver bestilt. Tilsyn og plan dokumenteres af pædiater med notat i journalen. Hvis en sygeplejerske/jordemor bliver bekymrede for et barns almen tilstand på barselsgangen og i amme-ambulatoriet skal der tages RF, SAT, HR og Tp inden der ringes til pædiater. Barnet skal klædes af og registrering om hvorvidt barnet er hypotont (slapt), normoton, eller hyperton.
Håndtering af prøvesvar:
- Sygeplejerske på barselsgangen er ansvarlig for at følge op på ordinerede prøver og evt. konferere med pædiatrisk mellemvagt (tlf. 25821)
- Sygeplejerske på barselsgangen er ansvarlig for, at prøverne ses rettidigt.
- Ved tvivl om svar på prøver og/eller plan konfereres med kollega på barselsgangen og herefter evt. pædiatrisk mellemvagt (tlf. 25821)
- Blodprøver på barselsgangen kan kun bestilles til en runde, ingen akutte blodprøver. Ved behov kan disse efter aftale tages på 427.
Hvis der er taget blodprøve mhp. syre-base tal, skal pædiater håndtere prøvesvaret akut (pædiatrisk mellemvagt tlf. 25821). Pædiateren skal sikre sig at der er en plan vedr. dette og at den er noteret i journalen (kan noteres af plejepers. på barselsgangen)
Hvis prøvesvar skal ses i vagten (aften/nat) samt i weekender og helligdage, skal pædiater kontaktes (pædiatrisk mellemvagt på tlf. 25821).
Barselsafsnittet er ansvarlig for, at prøverne ses rettidigt. Barselsafsnittet skal selvstændigt forholde sig til følgende blodprøvesvar: blodsukker, s-bilirubin. På barselsafsnittet konfereres et blodprøvesvar på et barn altid med en kollega. Hvis barselsafsnittet er i tvivl om, hvorledes blodprøvesvar skal håndteres samt den fortsatte plan for patienten, kontaktes pædiatrisk mellemvagt på tlf. 25821.
Ambulante børn på barselsgangen:
- Børn der er udskrevet fra barselsgangen, men skal ses af pædiater ambulant efter udskrivelse fra barselsgangen indplaceres på listen A03AA.
- Sekretærerne på A03 ringer til Neo-BV og orientere om eventuelle tilsyn på liste A03AA.
- Tilsynet og planen dokumenteres af pædiater med notat i journalen.
- Ordinationer vedr. disse børn er sekretærerne på A03 behjælpelige med at effektuere i dagtiden på hverdage efter aftale og med ordination/oplæg i journalen
- Hvis familierne skal ringes op af pædiater skal dette besluttes ved pædiater (ellers kan den plan der er dokumenteret i journalen ved pædiater følges op ved personale på barselsgang)
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Afdelingsledelsen har ansvaret for at vejledningen er tilgængelig for alle medarbejdere.
Behandlende læger, jordemødre, sygeplejerske og SOSU-assistenter har ansvaret for at kende og anvende instruksen.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top