Hovedsiden | Vejledninger | Klik for nyeste version på VIP den viste er hentet 22-12-2024 |
---|
Patientforløb og klinisk sygepleje
Hysterectomi er en fælles betegnelse for operativ indgreb hvor uterus fjernes. Der foretages cirka 6000 hysterektomier i Danmark om året, heraf er cirka 80 % på benign indikation. (Enhed for perioperativ sygepleje, 2007). Den hyppigste årsag til hysterectomi er blødningsforstyrrelser og/eller gener fra fibromer i livmoderen. Ofte er kvinden generet af voldsomme blødninger (menorrhagia), der kan medføre anæmi, og/eller uregelmæssige blødninger (metrorrhagia). Fibromer kan desuden være årsag til smerter. Smerter og blødningsforstyrrelser kan have negativ betydning for kvindens sociale aktiviteter (eksempelvis sport, sociale fællesskaber), nedsat seksuel aktivitet og hyppige og/eller langvarige sygeperioder som medfører fravær fra arbejdsmarkedet.
|
|
||||||||
|
|
||||||||
|
|||||||||
Kvinder, der henvises til fjernelse af livmoderen, kan have forsøgt forskellige behandlinger inden beslutningen om hysterectomi tages. Undersøgelses- og behandlingsperioden inden kvinden henvises til gynækologisk ambulatorium kan variere fra en enkel konsultation, hos eksempelvis en gynækolog, til langvarig behandling og kontrolbesøg.
Fra henvisningen er modtaget på hospitalet til kvindens første ambulante konsultation må der maksimal gå 1 måned. (Frit sygehusvalg og behandlingsgaranti, www.borger.dk/emner/sundhedogsygdom/patientrettigheder, 2009.)
Kvinden møder til konsultation i ambulatoriet, hvor indikation for operation afklares. Kvinden informeres om operationens omfang og mulige operationskomplikationer. Lægen vurderer, om der er indikation for præ-operative undersøgelser som eksempelvis blodprøver, EKG, røntgen af thorax.
Patienten bookes af læge til operation i SP, og patienten informeres om operationsdato, mødetid (ringer ind til afdelingen dagen før operation) og sted (gynækologisk sengeafsnit 414). Fra henvisningen er modtaget på Hospitalet til kvindens behandles, må der maksimal gå 1 måned. (Frit sygehusvalg og behandlingsgaranti, www.borger.dk/emner/sundhedogsygdom/patientrettigheder, 2009.)
Patienten møder til konsultation i ambulatorium med læge og sygeplejerske. Her optages journal, planlægges præoperative undersøgelser, og der findes et operationstidspunkt i samarbejde med patienten. Ved det ambulante besøg vil patienten få foretaget en gynækologisk undersøgelse og vaginal ultralydsscanning.
Sygeplejersken indgår i et samarbejde med lægen omkring:
§ Rekvisition af blodtype på patienten i Blodinfo
§ Tilrettelægge, rekvirere og informere om de af lægen ordinerede præoperative undersøgelser som eksempelvis blodprøver, EKG, og/eller røntgen af thorax
§ Assistere lægen ved gynækologisk undersøgelse og ultralydsscanning
§ Udlevere skriftlig patientinformation "Fjernelse af livmoder gennem maven"
§ Kort skitsere indlæggelsesforløbet og indlæggelsestiden (2-3 dage)
§ Observere og vurdere barrierer for patientens forståelse af informationer om indgreb, samt informere om forventelige gener og mulige komplikationer
§ Tilrettelægge patientinformationen i forhold til patientens ressourcer
§ Drage omsorg for at patienten oplever et trygt og tillidsfuldt forløb
§ Udlevere skriftlig information "Patientrettigheder"
§ Dokumentere sygeplejen i sygeplejejournalen
Kvinder der indlægges på Hvidovre Hospital, Gynækologisk Obstetrisk afdeling, til hysterectomi, vil indgå i et accelereret operationsforløb. Accelererede operationsforløb er en betegnelse for en multifaktordel intervention med henblik på at reducere patientens komplikationsrisiko og rekonvalescens. Interventionen gennemføres af et tværfaglig team bestående af patienten, anæstesiologen, kirurgen og den kirurgiske sygeplejerske. Patienten er en aktiv deltager i processen. De primære fokusområder for sygeplejen er: præoperativ information, stress-reduktion, effektiv smertebehandling, ernæringstilskud og tidlig mobilisering. (Enhed for perioperativ sygepleje, 2007 www.Rigshospitalet.dk Accelererede forløb, 2009 www.gyncph.dk)
Patienten modtages på gynækologisk sengeafsnit om morgenen før operationen, hvor patienten informeres af sygeplejepersonalet om indlæggelsesforløbet, evt. tilses ved en af afdelingens læger samt af narkoselæge i afsnit 438.
Administrative og plejerelaterede opgaver
§ Patienten bydes velkommen mundtlig, og der udleveres den skriftlige patientinformation: "Velkommen til gynækologisk afsnit"
§ Journalen gennemlæses og eventuelle præoperative ordinationer tjekkes for at svaret foreligger
§ Journalen skal indeholde objektiv undersøgelse af patienten (BT, Puls, st.c+p) som maksimal må være 30 dage gammel
§ Journalen skal indeholde navneetiketter (labels)
§ Patienten introduceres til patientkaldesystemet
§ Patienten introduceres til og indlægges i kostsystem
§ Patienten vejledes i faste-og tørste-regime, hvor patienten skal faste i minimum 6 timer, og tørste minimum 2 timer før operation. Patienten må ikke tygge tyggegummi, sutte pastiller/bolcher, drikke juice eller drikke mælk 6 timer før operationen. Patienten opfordres til at drikke vand, saftevand, the (uden mælk) og/eller kaffe (uden mælk) indtil 2 timer før operation. Rygning før indgrebet er tilladt i forhold til bedøvelse og operation. Men patienten må gøres opmærksom på rygeforbud på hospitalets matrikel.
§ Patienten vejledes i fjernelse af kønshårene, således at der ikke er synlige hår i stående stilling med samlede ben. Kønshårene fjernes med depilleringscreme eller kirurgisk klipper
§ Patienten vejledes i grundig navlerens med vatpinde.
§ For patienter over 40 år, overvægtige patienter, patienter med åreknuder eller tidligere blodpropper udleveres TED-strømper efter mål og kontrol af fodpuls. Desuden ordineres inj. Innohep til klokken 18 på operationsdagen. Skriftlig information om præparat udleveres. De udleveret informationer dokumenteres i sygeplejejournalen.
§ Patienten vejledes i indtagelse af forebyggende smertestillende medicin (tablet Panodil 2 g og tablet Brufen 600 mg ) klokken 6 på operationsdagen med et stort glas saftevand. Patienten informeres om, at den smertestillende behandling vil blive udleveret 2 gange dagligt i indlæggelsesforløbet. Skriftlig information om præparaterne udleveres og informationen dokumenteres i sygeplejejournalen.
§ VAS introduceres
§ Ernæringscreening udføres.
§ Indledende sygeplejevurdering udfyldes
§ Standardplejeplan for hysterectomi udfyldes
§ Indlæggelsesforløbet skitseres og uafklarede spørgsmål fra patienten besvares
§ Kontaktpersonkort udleveres med navn på kontaktsygeplejerske og kontaktlæge
§ Kontaktpersoner noteres på forsiden af patientens journal
§ Patienten informeres om at møde i afdelingen på operationsdagen:
o For operation nr 1 er mødetidspunktet klokken 6.45 - dog torsdag klokken 7.45
o For operation nr 2 er mødetidspunktet klokken7.30 - dog torsdag klokken 8.30
o For operation nr 3 er mødetidspunktet klokken 9.30 - dog torsdag klokken 10.30
Klargøring af patient inden operation indebærer:
§ at sikre at patienten er fastende og tørstende efter gældende retningslinier (se ovenfor)
§ at sikre patientens identitet og give patienten ID-armbånd på
§ at tilbyde patienten hjælp til TED-strømper
§ at patienten får udleveret rent patienttøj, ren seng, og lange bomuldsstrømper
§ at patientens værdigenstande er aflåst og nøglen til patientskabet befinder sig i medicinrummet
§ at udfylde tjekliste vedrørende klargøring af patient til operation i Orbit
§ at vurdere om patienten er afebril
§ at sikre eventuelle præoperative ordinationer er udført, og eventuelle svar er tilgængelige.
§ at lægge journal frem til portør ved afhentning til COP
Opvågningsafsnittet ringer og melder patienten klar til overflyttelse til gynækologisk sengeafsnit. Opvågningsafsnittet giver en telefonisk kort rapport over opvågningsforløbet.
Modtagelse af operationspatient efter abdominal hysterectomi
Journalen modtages sammen med patienten på sengeafsnittet. Operationsbeskrivelsen læses med henblik på særlige observationer postoperativt som eksempelvis større blødningstab, utilsigtede komplikationer som eksempelvis uretherlæsion eller tarmperforation. Vær opmærksom på postoperative ordinationer eksempelvis hgb-kontrol, KAD eller tilsyn fra andre specialer.
Patientens ankomsttidspunkt til sengeafsnittet fra opvågningen noteres i sygeplejepapirerne.
Følgende fokusområder vurderes. Plejepersonalet observerer, handler på og evaluerer fokusområderne. Hvis patientens kliniske tilstand afviger fra forventet postoperativ tilstand eller plejepersonalet oplever usikkerhed kontaktes læge.
Fokusområder
|
Observation / Handlinger |
Overvejelser |
Bevidsthedstilstand |
§ Patienten skal kunne vækkes. § Patienten skal være klar og orienteret
|
|
Kredsløb |
§ Opmærksomhed på hudfarve: normal eller bleg. § BT og Puls måles ved ankomst til afdeling, og ved sygeplejerskens vurdering af behov for kontrol.
|
Se journal i forhold til blodtab under operationen og eventuel kontrol af hæmoglobin postoperativt
Sammenlign værdierne med patientens habitual BT og Puls |
Respiration
|
§ Patienten skal have frie luftveje. § Observation af cyanose (negle, læber) § Eventuel måling af SAT § Vurderer patientens behov for ilttilskud § Observation af respirationsfrekvens og respirationslyde
|
|
Hydreringstilstand
|
§ Patienten skal have en velfungerende i.v. adgang (PVK) § Registrering af peroperativ indgift af i.v væsker § Registrering af postoperativ indgift af væske på opvågningsafsnittet § Registrering af eventuel aktuel i.v.indgift § Tilbyde væske pr.os . |
Opfordre pt til at drikke hurtigst muligt pr.os. Gerne protein-drikke
|
Ernæring
|
§ Observere om pt har kvalme § Vurderer kvalmens karakter § Vurderer evt opkastets karakter § Eventuel VAS for kvalme
|
Opfordrer patienten til at drikke og spise på trods af kvalme
Tilbyd kvalmestillende medicin og brug VAS for kvalmeoplevelsen før og efter udlevering af kvalmestillende medicin. |
Smerter
|
§ Lokalisation af smerte § Smertens karakter § Intensitet ved VAS § Smertestillende medicin (vanligvis 2 g tbl Panodil Retard og 100 mg kaps. Celebra ) udleveres klokken 08 og klokken 18. §
|
Ved VAS over 3 i hvile eller over 6 ved aktivitet tilbydes smertestilende medicin
|
Vandladning
|
§ Observerer om pt har KAD. § Tøm evt KAD-posen for urin og noterer tidspunkt for KAD-posens tømning samt mængden af urin. § Vurderer patientens hydreringstilstand udfra urinmængde og udseende § Vær opmærksom på hæmuri som tegn på blærelæsion. § Observation af vandladningstidspunkt og vurderer mængden § Observation af urinretension eventuel med blærescanning
|
KAD bør fjernes hurtigst muligt, se dog journal for eventuel ordinationer i forhold til KAD
Urinmængden skal minimum være 700 ml første døgn efter operation.
Patienten skal have ladt vandet inden 4-6 timer efter operationens afslutning. |
Vaginalblødning
|
§ Skift bind ved behov og noterer mængden af blødning § Observation af koagler
|
Ved tilladelig blødning må patienten maksimum gennembløde et hygiejnebind på 2 timer Vær opmærksom på, hvor meget patienten har blødt under operationen.
Koagler er et udtryk for kraftig blødning.
|
Cikatrice
|
§ Gennemsivning af plaster § Sivblødning fra sårrande ' § Hæmatomer omkring cikatrice
|
Hvis forbinding er gennemsivet fjernes forbinding og cikatricen inspiceres for pågående blødning. Ny forbinding (evt komprimerende) lægges på (som en ren procedure).
Forbinding fjernes dagen efter operation og der lægges ikke ny forbinding på uden indikation. |
Mobilisering
|
§ Mobilisering fra liggende stilling til sengekant ved ankomst fra opvågning til sengeafdeling § Mobiliseres minimum 2 timer postoperativt på operationsdagen.
|
|
Andet
|
§ Evt tromboseprofylakse (inj. Innohep) gives klokken 18 § Tbl Magnesia 500 mg. gives klokken 08 og klokken 18. § Vær opmærksom på, om patienten har forstået informationer om operationsresultatet. § Referer de informationer lægen giver patienten i sygeplejejournalen. § Inddragelse af pårørende
|
Husk tavshedpligten i forhold til telefoniske forespørgelser om pt's tilstand.
Information om operationsforløbet og efterfølgende forholdsregler gives på aftenstuegang af stuegangsgående læge
Patienten informeres om operationen før pårørende
|
Ovenstående fokusområder observeres efter behov i hele indlæggelsesforløbet.
Observationer, handlinger og evalueringer dokumenteres i sygeplejepapirerne.
Den ukomplicerede hysterectomerede patient kan udskrives dagen efter operation af læge.
Udskrivelseskriterier er
§ Patienten er sufficient smertestillet uden brug af morfikapræparater
§ Patienten indtager sufficient fuldkost
§ Cikatrisen er reaktionsløs
§ Patienten har fri vandladning (kan tømme blæren)
§ Patienten gennembløder et hygiejnebind på mere end 2 timer.
§ Patienten har tarmfunktion (flatus, afføring eller der høres normale tarmlyde ved stetoskopi)
§ Patienten er selvhjulpen
§ Patienten er tryg ved udskrivelse
Sygepleje ved udskrivelse
Patienten informeres og vejledes i
§ forventelig træthed de første uger efter indgrebet
§ opfordre til fuldkost og væskeindtag på 1-2 l.
§ motion genoptages straks, dog vente 3 uger før hård sport
§ løfterestrektion i 2 uger på max 10 kg eller til smertegrænsen
§ forventelig blødning fra vagina op til 3 uger efter operationen
§ genoptagelse af samliv efter endt blødning
§ information om forsat regelmæssig cytologikontrol ved bevaret cervix
§ ved vandladningsgener bør patienten søge læge
§ ved manglende afføring bør patienten søge læge
§ sygemelding er individuel, men er forventelig i 2-4 uger
§ opfordring til at henvende sig til praktiserende læge/skadestue ved : rødme omkring eller væske fra cikatricen, tiltagende blødning fra vagina, tiltagende smerter eller temperaturforhøjelse (over 38.5°C)
§ eventuel suturfjernelse hos egen læge ca 1 uge efter operationen
§ tjekskemaet "Udskrivelseskriterier for hysterektomipatienter" udfyldes.
Efter suturfjernelse hos egen læge er der vanligvis ikke behov for kontrol eller undersøgelse.
Mikroskopisvar fra operationen sendes til egen læge, dog kontaktes patienten, hvis der mod forventning findes anledning til dette.
Efter udskrives lægges journalen til sekretæren, som færdiggøre registreringen.
Tilbage til indledningen | Home |
---|