| Hovedsiden | Vejledninger | Klik for nyeste version på VIP den viste er hentet 07-12-2025 |
|---|
Målgrupper og anvendelsesområde
Aktivitet på de sociale medier
Anmeldelse og registrering af arbejdsulykker
Gældende for alle ansatte i Gynækologisk Obstetrisk afdeling, Hvidovre Hospital
Overordnet gælder for Amager Hvidovre Hospital:
Det skal være trygt at arbejde på Amager og Hvidovre Hospital. Derfor accepteres arbejdsrelateret vold og trusler samt digital chikane mod hospitalets ansatte ikke.
Vold og trusler om vold begået af patienter, pårørende eller andre omfatter:
Der er tale om vold, uanset om det omhandler fysiske eller psykiske overgreb, og uafhængigt af om voldsmanden er bevidst om sine handlingers karakter og konsekvenser. Utilsigtet vold fra f.eks. en dement eller delirøs patient defineres derfor stadig som vold.
Vold og trusler om vold over for de ansatte kan ofte være udtryk for en afmagt, frustration eller fortvivlelse, som kan være knyttet til eget eller en pårørendes sygdomsforløb. Der skelnes ikke som udgangspunkt mellem om voldsudøveren er patient, pårørende eller har et andet ærinde på hospitalet.
Arbejdstilsynet definerer digital chikane som psykisk vold. Ansatte kan fx blive truet i en sms, på e-mail, sociale medier eller på hjemmesider. Eksempler på trusler kan være ”Jeg ved, hvor du bor” eller ”Jeg ved, hvor dine børn går i skole”. Anden krænkende adfærd kan være chikane, ydmygelser, mistænkeliggørelse, forhånelse eller diskriminerende udsagn. Chikanen kan være rettet mod den ansatte, selvom de involverer den ansattes familie, venner eller lignende.
Tilbage til top
Hvis du ikke kan komme væk:
En oplysning eller fortalelse, der overhøres af forkerte personer, kan øge risikoen for dig selv eller dine kolleger.
Digital chikane anses ikke som et individuelt problem.
Lederen skal tage over og i samarbejde med den forurettede sørge for, at chikanen bliver anmeldt og registreret i en lokal database.
Det er også lederens opgave at kontakte ophavsmanden til chikanen og forsøge at udrede
eventuelle misforståelser.
Lederen kan tilbyde at hjælpe den forurettede medarbejder med at henvende sig til netværksudbyderen, fx Facebook, og forsøge at få fjernet chikanen eller dele af de oplysninger, der udgør chikanen.
Læs mere om informationssikkerhed og databeskytelse her:
Folder: Beskyt vores data:
Beskyt vores data.pdf
Tilbage til top
Beskyt din identitet på sociale medier:
Lederen skal vurdere risikoen for, at om medarbejderne kan blive udsat for arbejdsrelateret vold i eller udenfor arbejdstiden. I denne vurdering kan blandt andet indgå om medarbejderen udfører handlinger, der kan have negativ betydning for patienterne. Fx:
Leder har pligt til at:
Pligten til at planlægge, oplære og instruere i samt føre tilsyn med arbejdets udførelse gælder således både i forhold til risikoen for vold i arbejdet og for arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden.
I mange tilfælde vil den forebyggelse af vold, der finder sted i arbejdstiden også kunne forebygge vold, der finder sted uden for arbejdstiden.
Tilbage til top
Det kan være strafbart at:
Fysisk vold, trusler om vold og psykisk vold med forsæt skal altid anmeldes til politiet af afdelingsledelsen. Såfremt skadelidte i særlige tilfælde har vægtige grunde til ikke at anmelde en voldsepisode, forelægger afdelingsledelsen sagen for direktionen til endelig beslutning.
Ledelsen kan efter en konkret vurdering og i dialog med skadelidte beslutte, om vold på grund af uagtsomhed skal anmeldes til politiet. Den ansatte har altid ret til at anmelde en hændelse.
Tilbage til top
Vold, trusler om vold og psykisk vold skal, hvis det medfører fravær, mén, behandlingsudgifter eller tab af erhvervsevne, også anmeldes som en ulykke i SafetyNet (elektronisk anmeldesystem til anmeldelses af ulykker).
Hvis dette ikke er tilfældet, skal hændelsen registreres internt i SafetyNet. Det er lederen af afdelingens ansvar og pligt, at det sker.
Ovenstående omfatter også arbejdsrelateret fysisk og psykisk vold uden for arbejdstiden.
Den lokale arbejdsmiljøgruppe registrerer ulykken
Tilbage til top
Du kan, som medarbejder, selv kontakte Psykologisk Rådgivning på telefon 70 10 20 12.
Falck Healthcare yder psykologisk rådgivning og akut psykologisk rådgivning, hvor medarbejderne kan henvende sig direkte.
Telefonnummer til Falck Healthcare er 70 10 20 12 (tast 1 ved behov for akut psykologisk rådgivning)
Rådgivningen er bemandet på hverdage 8 – 23 og i weekenden 8 – 22. Udenfor telefontiden går opkaldet videre til vagtcentralen og viderevisiteres.
Amager Hvidovre Hospitals stressrådgiver Merete Pihl Lindholmer kan kontaktes på telefon eller mail. Dette kan gøres anonymt, men ved behov for et forløb skal der henvises fra nærmeste leder.
Mail: merete.pihl.lindholmer@regionh.dk Telefon hotline: 3862 2148
Tilbage til top
| Tilbage til indledningen | Home |
|---|